Afgelopen seizoen zijn we achter de schermen druk bezig geweest met een bijzonder project voor het Beatrix Kinderziekenhuis in het UMCG. Tijdens de zomerstop ontstond het idee om iets te betekenen voor kinderen die langdurig of intensief zorg nodig hebben. We wilden een bijdrage leveren die hun verblijf in het ziekenhuis nét een stukje aangenamer zou maken. Via die gedachte kwamen we in contact met Barbara van Stichting Vrienden Beatrix Kinderziekenhuis.

Tijdens onze eerste ontmoeting gaven we aan dat we graag geld wilden inzamelen voor een concreet doel binnen het ziekenhuis. Al snel kwam naar voren dat een Infuuts, een infuuspaal in de vorm van een fiets, een prachtige toevoeging zou zijn voor de kinderafdelingen. Daarnaast werd gekeken naar een tweede doel waarmee kinderen direct geholpen konden worden. Voor de realisatie hiervan was echter een aanzienlijk bedrag nodig.

Daarom werd besloten om rondom de thuiswedstrijd tegen Feyenoord statiegeldbekers in te zamelen op de Noordtribune. Dankzij de geweldige inzet van alle supporters werd uiteindelijk bijna € 3.600 opgehaald. Een bedrag dat onze verwachtingen ruimschoots overtrof. Dankzij deze opbrengst konden wij een Infuuts schenken aan het Beatrix Kinderziekenhuis. Het resterende bedrag wordt ingezet om bezoeken van De Liedjesfabriek mogelijk te maken voor de kinderen in het ziekenhuis. De Liedjesfabriek bezoekt kinderen die langdurig in het ziekenhuis verblijven en helpt hen bij het maken van hun eigen liedje en videoclip. Dankzij onze bijdrage kunnen deze bezoeken de komende periode op maandelijkse basis plaatsvinden.

Toen de financiering rond was, begon eigenlijk pas het volgende hoofdstuk. We kwamen er namelijk achter dat een Infuuts standaard in blauw-witte kleuren wordt geleverd. Hartstikke mooi natuurlijk, maar als Noordtribune Groningen konden we het natuurlijk niet laten gebeuren dat we een fiets zouden schenken in de kleuren van de rivaal. Zelf aanpassen was geen optie vanwege de gebruikte materialen en veiligheidsvoorschriften. Daarom hebben we contact gezocht met de leverancier. Gelukkig bleek het mogelijk om een speciale uitvoering te laten maken, waardoor uiteindelijk een prachtige Infuuts in FC Groningen-stijl, inclusief clublogo, besteld kon worden.

Eind april werd de Infuuts geleverd. Vanuit het ziekenhuis kwam vervolgens de wens om de officiële overhandiging te combineren met een spelersbezoek. Vanwege de play-offs moest daar nog even op worden gewacht, maar daags na de laatste wedstrijd van het seizoen was het eindelijk zover. Samen met Thom van Bergen, Tika de Jonge, David van der Werff en Jorg Schreuders brachten we een bezoek aan het Beatrix Kinderziekenhuis.

Bij aankomst kregen we eerst de Infuuts te zien. Het resultaat mocht er absoluut zijn: een prachtig exemplaar volledig uitgevoerd in de kleuren van FC Groningen. Daarna begon het deel van de dag dat op iedereen de meeste indruk heeft gemaakt.

Barbara had vanuit verschillende afdelingen een aantal kinderen doorgekregen die het geweldig zouden vinden om de spelers te ontmoeten. Onze eerste stop was bij een jonge FC Groningen-supporter die kort daarna geopereerd zou worden. Na een gezellig gesprek nodigde Henk Niemeijer hem, samen met zijn ouders en broer, uit voor de eerste thuiswedstrijd van het nieuwe seizoen. Uiteraard werd deze uitnodiging officieel vastgelegd op een kussensloop voorzien van handtekeningen van de spelers.

Vervolgens bezochten we meerdere afdelingen binnen het ziekenhuis. Uiteindelijk kwamen we terecht op de afdeling oncologie, waar we kennismaakten met Thomas. Thomas maakte diepe indruk op iedereen die aanwezig was. Ondanks dat hij op dat moment een chemobehandeling onderging, straalde hij een enorme positiviteit uit. Hij maakte grapjes, stelde vragen en was zichtbaar enthousiast over het bezoek. Ook Thomas werd uitgenodigd om samen met zijn familie een wedstrijd van FC Groningen te bezoeken. Toen de spelers hun handtekeningen op de kussensloop zetten wilde Thomas daar graag zijn eigen, letterlijke, handtekening aan toevoegen. Dat moment maakte op iedereen grote indruk en liet zien hoeveel veerkracht sommige kinderen bezitten, ondanks de zware omstandigheden waarin zij zich bevinden.

Na afloop van de bezoeken kregen we nog een rondleiding langs enkele faciliteiten binnen het ziekenhuis, waaronder de bioscoopruimte. Daarmee kwam een bijzondere en indrukwekkende dag ten einde.

Met de succesvolle overhandiging van de Infuuts en de bijdrage aan De Liedjesfabriek is dit project afgerond, maar bovenal blijft het gevoel hangen van een dag die veel meer heeft gebracht dan alleen een donatie. Het bezoek aan de kinderen en hun gezinnen heeft op ons allemaal een blijvende indruk achtergelaten.

Tot slot willen wij iedereen bedanken die dit mogelijk heeft gemaakt. Allereerst alle supporters die hun beker(s) hebben ingeleverd of op een andere manier hebben bijgedragen aan deze actie. Zonder jullie was dit project nooit gerealiseerd. Daarnaast bedanken wij Henk Niemeijer voor alle hulp vanuit FC Groningen en natuurlijk Thom van Bergen, Tika de Jonge, David van der Werff en Jorg Schreuders voor hun aanwezigheid tijdens het bezoek. Ook een speciaal woord van dank aan Barbara voor het prettige contact en alle hulp bij de organisatie vanuit het Beatrix Kinderziekenhuis.

Samen hebben we iets moois kunnen betekenen voor kinderen die het hard nodig hebben. Daar mogen we als Noordtribune Groningen trots op zijn.